Arbeid med menneskerettigheter og anstendig arbeidsforhold
Fronta Bygg AS har rundt 25 ansatte pr. april 2024 og har hovedkontor og ledelse etablert på Leirvik, Stord. Av ansatte er ca 50 % tømrere/stålarbeider og resterende innen prosjektering/administrasjon.
For 2022 hadde selskapet en omsetning på 139 millioner kroner og en balansesum på 230 millioner kroner.
Dette innebærer at selskapet er over grensen som er gitt på 2 av 3 følgende vilkår, og derfor omfattet av åpenhetsloven; Salgsinntekter over 70 millioner, balansesum over 35 millioner kroner og gjennomsnittlig antall ansatte i regnskapsåret: 50 årsverk.
Selskapet leverer produkter og tjenester innen tomteregulering, bygging av næringsbygg, idrettshaller og offentlig bygg. Fremover vil det også være en økt satsing på det private boligmarkedet.
Fronta jobber kontinuerlig med HMS for å sikre en trygg og god arbeidsplass med respekt for den enkeltes rettigheter og arbeidsforhold generelt.
I 2020 ble Fronta Miljøfyrtårn-sertifisert med resertifisering i 2023, og vi arbeider systematisk med bærekraftsmål og -tiltak.
Forankring og retningslinjer for arbeidet
Styret har det overordnede ansvaret for at Fronta opprettholder ansvarlighet for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og styret har godkjent retningslinjene for arbeidet.
Daglig leder har det daglige ansvaret, men de som er gitt ansvar for henholdsvis personal, leverandører og HMSK skal følge opp at det blir gjort løpende aktsomhetsvurderinger og ha årlig rapportering for sitt område. HMSK-ansvarlig sammenstiller og distribuerer rapporten årlig innen 30.06. etter at den er godkjent av daglig leder.
Prosessen i retningslinjene for Fronta er basert på OECDs veileder i forhold til aktsomhetsvurdering:
Aktsomhetsvurdering/risikovurdering
Fronta legger stor vekt på at alle ansatte skal ha gode arbeidsforhold på alle plan. I 2023 ble det satt i gang arbeid der bedriften oppfordret ansatte til å organisere seg, og tariffavtale ble etablert høsten 2023. Det jobbes kontinuerlig med opplæring og videreutvikling, og selskapet har knyttet til seg kurs-leverandør som brukes aktivt.
Fronta benytter seg av både tjenesteleverandører og vareleverandører, i tillegg til innleie av arbeidskraft i perioder. Det er disse 3 områdene Fronta vurderer å ha størst risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Fronta har som hovedregel – og ønske om – fast ansettelse ved økt behov av arbeidskraft. Men på grunn av mangel på arbeidskraft og perioder med stor aktivitet, blir innleie benyttet i perioder.
Innleie har vært knyttet til norske selskap, og har blitt kvalitetssikret med tanke på arbeidsforhold og vilkår.
Tjeneste- og vareleverandører innen grunnarbeid/mur/betong, tekniske fag, tak/dører/vindu og bygg-element er de mest vesentlige for Fronta. Alle våre vesentlige leverandører er norsk-registrerte selskap, og mange med lokal forankring.
Tiltak for å redusere risiko og oppfølging av leverandører
Innleie
Pr. i dag har Fronta ingen innleidde, men vil være ekstra aktsom i fremtiden når dette behovet blir aktuelt igjen. Vi ønsker å fortsette å benytte norske bemanningsselskap som vi kjenner og har god erfaring med tidligere, og vil også kvalitetssjekke grundig med tanke på arbeidsforhold- og vilkår.
Tjeneste- og vareleverandører
Våre valg av tjenesteleverandører og vareleverandører er basert på en vurdering av kvalitet, service, pris, HMS, menneskerettigheter og arbeidsvilkår. Det blir benyttet Norsk Standard-kontrakter, og i tillegg må leverandørene legge ved en egenerklæring gjeldende HMSK. Denne er nå utvidet til også å omfatte aktsomhetsvurdering i forhold til leverandørkjeden.
Våre største og mest vesentlige leverandører er norske selskap som vi har lang erfaring med. Dette er en trygghet, og Fronta ønsker derfor å prioritere samarbeidet med kjente og erfaringsmessig gode leverandører.
I forbindelse med årlig rapportering i Miljøfyrtårn og arbeidet med bærekraft, er aktsomhetsvurdering av leverandører innen en del punkt allerede innført. I dette arbeidet ble det blant annet avdekket at bare 43 % av våre vesentlige leverandører har en form for miljøsertifisering i 2022, og vi satte mål om å øke dette fra 43 % til 65 % innen 2025. Evalueringen for 2023 viste at 70 % av Fronta sine vesentlige leverandører nå var miljøsertifisert. Målet vårt blir derfor økt til 85 % innen 2025.
Oppfølging av leverandører vil være at Fronta ber om en selvevaluering hvor leverandørene gir informasjon om policy/arbeid med menneskerettigheter og ansvarlig arbeidsforhold både for egne produkt og i leverandørkjeden. I tillegg blir det gjennomført årlige samtaler med vesentlig leverandører som ikke er miljøsertifisert, som en kvalitetssjekk og oppfordring til sertifisering.
Offentliggjøring og informasjon
Ved eventuelle direkte forespørsler, skal disse rettes til HMS-ansvarlig på mail.
Forespørselen vil bli fulgt opp med svar etter å ha samordnet med ansvarlig på de ulike områder som det innbefatter, samt daglig leder. Svarfrist: 3 uker iht til Åpenhetsloven §7.